Základní informace

V současné době jsou automobily stále více vybavovány elektronickými řídícími jednotkami, které mají na starosti nejen řízení motoru, ale i celou řadu dalších funkcí. Elektronika nejen rozšířila schopnosti a funkce automobilů, ale umožňuje také lépe určit případnou závadu. Většina řídících jednotek v automobilech je proto dnes vybavena pamětí, do které se ukládají informace o zjištěných závadách. Je také možné poměrně snadno vyhodnotit i závady, které se objevují jen sporadicky a jinak by se velmi obtížně určovaly.

Pomocí diagnostického konektoru ve vozidle je potom možné se k jednotlivým řídícím jednotkám v autě připojit a přečíst informace o případných závadách, provádět různá nastavení nebo číst některé další hodnoty, údaje z jednotlivých čidel a to i za provozu vozidla. To vše umožňuje moderní autodiagnostika.


Dělení autodiagnostiky

Autodiagnostika OBD-II – EOBD

Od roku 2000 existuje jednotná norma pro autodiagnostiku motoru značená OBD II, EOBD. Obsauje funkce čtení závad, mazání závad, čtení měrených hodnot, testování komponent a lambda sondy. OBD – On Board Diagnostics (palubní diagnostika) je hromadný název norem, které vznikly za účelem sjednotit kontrolu chodu spalování motoru a emisní normy na celém světe. Cílem bylo umožnit autoservisům a stanicím měření emisí prověřit systémy ovlivňující spalování a řízení motoru jakéhokoliv vozidla. Tento projekt vznikal v letech 1996-2001, kdy postupně vznikaly normy ISO 9142, ISO 14230, SAE J 1979, SAE J1850 (VPW/PWM bus). V praxi tyto normy začaly platit v USA od roku 1996 a v Evropě od roku 2000 (nutno podotknout, že některé automobilky mají s podporou OBD2 problémy dodnes). Norma EOBD využívá pro komunikaci s vozem vedení K-LINE (v zásuvce PIN 7) a nové vozy od roku 2004 využívají sběrnici CAN (v zásuvce PIN 6 a 14). Americké vozy z produkce General Motors využívají J1850 VPW (pin 2), vozy Ford do roku 2003 K-Line nebo J1850 PWM (PINy v zásuvce č. 2 a 10). Nástroj pro diagnostiku OBD se tedy pomocí některé z norem spojí s řídicí jednotkou motoru a umožní otestovat systémy ovlivňující spalování a chod motoru.

Autodiagnostika konkrétních značek vozidel

V této kategorii jsou především diagnostická zařízení určená pro konkrétní značky vozidel nebo jejich koncerny, např. BMW, VAG (Audi, Seat, Škoda, VW), PSA (Peugeot, Citroën),  Mercedes a mnohé další. Tyto přístroje mají výhodu v tom, že podporují většinou všechny modely vozidel dané značky a dále také umožňují diagnostiku (spojení s řídícími jednotkami) všech dostupných systémů. U některých dražších přístrojů je také podpora různých servisních funkcí jako např. servisní nastavení (reset) výměny oleje, nastavení (reset) zadních brzdičů, přizpůsobení (adaptace) řídících jednotek, kódování řídících jednotek a mnoho dalších.

Univerzální autodiagnostika (multidiagnostika)

Do této kategorie se řadí přístroje, které většinou podporují velké množství značek, modelů a typů vozidel někdy i nejen osobních ale také nákladních, dále autobusů, motorek nebo pracovních strojů (traktory, nakladače apod.). Také jako diagnostiky konkrétních vozidel obsahují většinou rozšířené servisní funkce. V mnoha případech jsou také dostupné v multijazyčné variantě. Nevýhodou je však vysoké pořizovací náklady a placené aktualizace softwarového vybavení. Mezi nejznámější multidiagnostiky patří např. Autocom-Delphi, Bosch KTS, Texa, TSPro, SuperScan DEC, Launch Pro…

Diagnostika osciloskopem

Jedná se o speciální diagnostiku závad, především elektronických systémů a jejich vedení, kdy není jiná možnost zjištění závady ve vozidle za pomocí jiných zařízení. Použití této metody diagnostiky však vyžaduje vysoký stupeň znalostí v oblasti elektrických a elektronických systémů vozidel a jejich vzájemné souvislosti… Nesmírnou výhodou je však přesné odhalení jakékoliv elektronické (elektrické) závady.

 


Umístění diagnostické zásuvky

Nalezení diagnostické zásuvky ve vozidle není vždy jednoduché. Většina vozů tuto zásuvku má pod volantem a může být ještě schovaná pod nějakým plastem.

Zapojení konektoru OBD II

konektorobd

  • pin 2 – J1850 PWM Bus + / J1850 VPW Bus
  • pin 4 – gnd vozidla (pin 4+5 většinou spojené)
  • pin 5 – komunikační gnd (pin 4+5 většinou spojené)
  • pin 6 – CAN-Bus High (J2284)
  • pin 7 – K-line (ISO 9141-2)
  • pin 10 – J1850 PWM Bus –
  • pin 14 – CAN-Bus Low (J2284)
  • pin 15 – K-line (ISO 9141-2)
  • pin 16 – napětí +12V